Hasznos tanácsok

Az alkohol

Úgy, mint a cigaretta, az alkohol is átjut a méhlepényen, így bekerül a magzat vérkeringésébe. Ez káros a magzat egészségére. Tanulmányok bizonyítják, hogy az alkoholisták gyermekei sok esetben magzati alkohol tünet együttessel születnek. Az alkohol káros hatással van idegrendszerükre, fejlődésükre. Minél többet iszik egy kismama annál nagyobb a kockázat a magzatra nézve. Az alkalmankénti szeszesital fogyasztás különösen veszélyes. Miután nem tudjuk, hogy milyen mennyiségben káros az alkohol a várandósság során, a jelenlegi legjobb tanács az, hogy a várandós kismamák kerüljék az alkoholt.

(forrás: felicitas.hu)

 

A dohányzás

Az általános, jól ismert károsító tényezők mellett a dohányzás:

  • csökkenti a férfiak megtermékenyítő képességét,
  • nőknél a beágyazódás sikerességét,
  • növeli a vetélés kockázatát,
  • a méhen belüli elhalás kockázatát,
  • növeli a koraszülés esélyét,
  • a magzat gyakrabban van kitéve fejlődési rendellenességek kialakulásának
  • nagyobb eséllyel lesz kisebb súlyú a magzat,
  • a bölcsőhalál előfordulása is magasabb az anya dohányzása esetén.

A méhlepény nem tudja megszűrni az anyai keringésben meglévő szén-monoxidot és nikotint (hogy csak a két legközismertebb káros anyagot említsük a sok közül), mely egy cigaretta elszívásakor a szervezetbe kerül – még passzív dohányzás esetében is!

Hogyan segíthetjük a leszokást? Hogyan kezdjünk hozzá?

A korai életszakasz hosszú távra alapozza meg a gyermek egészségi állapotát. Minden kismama törekszik arra, hogy a legjobb formában, egészségi állapotban legyen, gyermekével együtt. Ezért ha leszokott a dohányzásról, az egész család nyertes lesz! A passzív dohányzás később is veszélyt gondot jelent mind a ti, mind pedig a gyermek egészségére: kevésbé jól fejlődik, érzékenyebb lesz a légúti-, fül-, torokbetegségekre. ha még nem sikerült leszoknia a fogamzást megelőzően, , úgy bizakodhat abban, hogy a várandósság ideális időszak a változtatásokra. A legtöbb dohányzó nő a koravárandóssági érzékenység miatt megundorodik a cigaretta, kávé szagától.

(forrás: felicitas.hu)

Gerincvédelem, testtartás

A helyes testtartás kialakítása rendkívül fontos a kismamák számára, hiszen a várandóság nagy terhet ró a gerincre és a gyakran kialakuló hátfájás megnehezítheti a várandósság időszakát.

Testünk középpontja a medencénk, ezért ha szeretnénk beállítani a helyes testtartást, akkor álló helyzetben erre kell figyelnünk legelőször.

  • A medencédet kissé billentsd hátra! Ez azt jelenti, hogy a hasunkat kissé behúzzuk, a fenekünket pedig enyhén összeszorítjuk, vagyis a szeméremdomb a köldök felé közelít. ezáltal a deréktájon lévő homorulat kissé kiegyenesedik.
  • A vállaidat lazán leereszted, és enyhén hátra húzod, vagyis lapockák közelítenek egymáshoz.
  • A fejed középhelyzetben van, vagyis előre nézel (se le, se fel).
  • A test legmagasabb pontja a fejtető legyen, és fejtetővel kissé megnyújtózunk a plafon felé.

Ilyenkor a méh súlypontja visszakerül a medencébe, a hasfalra kevesebb nyomás nehezedik, a has feszesebb és jobban tartja a méhet, valamint a gerincoszlopon is egyenletesebb lesz a terhelés.

Próbálj a nap folyamán minél többször figyelni erre, és beállítani a helyes testtartást, nemcsak amikor állász, hanem üléskor is!

A helyes használata a mindennapokban:

Helyes állás: lásd fent!

Helyes ülés: Ha hosszabb ideig kell ülnöd, akkor a fentieken kívül ügyelj arra, hogy a lábaid vagy fel legyenek polcolva, vagy egymás mellett talpon helyezkedjenek el! Nem jó, ha keresztbe tett lábakkal ülsz! Ha teheted, a derekad mögé tegyél egy kispárnát, így könnyebb lesz fenntartani a helyes tartást és pihentetőbb lesz a derekadnak is.

Helyes fekvés: A fekhelyed ne legyen se túl puha, se túl kemény. Ne használj magas, kemény párnát, inkább feküdj kispárnán. A terhesség vége felé már bizony egyre nehezebben találod meg a kényelmes testhelyzetet. A legkedveltebb testhelyzet az oldalt fekvés a várandósság közepe és vége felé. Ekkor arra figyelj, hogy a térdeid közé tegyél egy plédet vagy egy kemény párnát. Akkor a legjobb, ha ez olyan nagy, hogy a bokád közé is be tudod rakni. Ebben a helyzetben véded a csípőízületedet és sokkal jobban el tudsz lazítani.

 

 

 

Gyógyszerszedés szabályai

Kerülje a felesleges gyógyszerfogyasztást! Egyes gyógyszerek a várandósság korai szakaszában rendellenességeket, problémákat okozhatnak. Sok kellemetlen tünet, élettani változás kezelhető természetes úton az életmód, az étrend változtatásával, így elkerülhető a gyógyszerek, gyógyhatású készítmények használata.

  • Ha rendszeresen szedsz valamilyen gyógyszert, ne hagyd abba, de amint beigazolódott (vagy akár felmerült) a várandósság gyanúja, azonnal beszéld meg kezelőorvosoddal, hogy kel-e a gyógyszerbeálltáson módosítani!
  • Egyéb esetekben, ha bármilyen okból megbetegszel, egészségi problémád jelentkezik, csak és kizárólag orvosi javaslatra szedj gyógyszert, akár egy egyszerű nátha kezelése esetén is!
  • A fogorvost azonnal tájékoztasd arról, hogy gyermeket vársz röntgenvizsgálat és fájdalomcsillapító szükségessége esetén!
  • Vény nélkül szedhető gyógyszer vásárlásakor is feltétlenül kérj a gyógyszerésztől tanácsot a várandóssággal összefüggésben!
  • A magzatvédő vitaminok és multi vitaminok általában további kiegészítésre nem szorulnak, de ezek szedését is beszéld meg orvosoddal. Az egyéb táplálék kiegészítőket, mint pl. a vas, szintén csak orvosi javaslatra szedd!
  • Ugyancsak orvosi, gyógyszerészi megbeszélés után szedj bármilyen gyógynövényt, gyógynövény kivonatot!

 (forrás: felicitas.hu)

 

 

 

Hosszabb utazás

  • Beszélj az orvosoddal, hogy tanácsos-e az utazás, ha igen, milyen eszközzel (repülőutat az utolsó hónapban már ne tervezz), mire ügyelj! A legideálisabb a 3-6 hónap közötti időszak, ilyenkor érzik legkellemesebben magukat a kismamák.
  • Mindig öltözz kényelmesen, olyan cipőt válassz, ami nem szorít, gondolj arra, hogy a sok ülésben is megdagadhat a lábad!
  • Az utolsó 6 hétben ha 3 óránál hosszabb ideig tart az utazás, semmiképpen ne menj egyedül!
  • Mindig vigyél magaddal ételt és italt!
  • Autóban utazás esetén 1-2 óránként szállj ki és frissítsd fel magad, mozogj, tarts pihenőt!
  • Vonaton gyakran felállhatsz, mozoghatsz!
  • Ha hosszabb ideig maradsz otthonodtól távol, jelentkezz az ottani orvosnál, védőnőnél. Valamint jelezd a távollétedet a téged addig gondozó orvosnál, védőnőnél!

(forrás: felicitas.hu)

 

 

 

Kábítószerek

A drogok rendkívül károsak a magzat egészségére, vetélést és halvaszülést okozhatnak. Amennyiben alkalmanként vagy rendszeresen használsz drogot, fordulj bizalommal szakorvoshoz, hogy a baba és a te egészséged is a lehető legnagyobb biztonságban legyen! Meg kell beszélni a további szükséges kezeléseket, mind a terhesség, mind a szülés alatt, mind a baba megszületését követően.

(forrás: felicitas.hu)

 

 

 

Környezeti veszélyforrások

  • A sugárveszély elkerülése végett, ne állj a mikrohullámú sütő közelébe!
  • Halaszthatatlan röntgenvizsgálat esetén, az orvossal és közvetlen vizsgálat előtt az asszisztenssel is közöld, hogy gyermeket vársz!
  • Mobiltelefont csak kihangosítással vagy head-set készülékkel használj!
  • Az erős hanghatások, hirtelen zajok, vagy tartós zaj szintén káros hatású, kerüld az ilyen helyzeteket!
  • Kerüld azokat a helyeket, ahol vegyszerekkel erős illatú anyagokkal, festékekkel dolgoznak!
  • Kerüld a túlzott napozást, fényterápiát!
  • A fertőzések megelőzése céljából a szervezet védekezőképességének gyengülése miatt kerüld a tömeget!
  • Ügyelj a személyi tisztaság megőrzésére, különösen, ha nem az otthonodban vagy!
  • Kerüld az olyan helyeket, ahol fertőző betegek vannak!
  • Ha kiütést, vagy fertőző betegségre utaló tünetet tapasztalsz, azonnal keresd fel orvosod!
  • Kerüld az állatok közvetlen környezetét, érintését, mert a terhességre veszélyes kórokozókat adhatnak át még akkor is, ha ők maguk nem betegek!
  • Az étkezés, ételkészítés és tárolás egészségügyi, higiénés szabályait különösen tartsd be!
  • Mindig ellenőrizd a lejárati időt, a szükséges tárolási hőmérsékletet és tárolási helyét pl. hűtőszekrényen belül!
  • A nyersen fogyasztott zöldségeket, gyümölcsöket alaposan mosd meg!
  • Ne fogyassz nyers húst, tojást (pl. tatár beefsteak, tartármártás)!
  • A húsféléket vagy tojást alaposan főzd vagy süsd meg!
  • Pasztörizált tejet és tejtermékeket fogyassz!

(forrás: felicitas.hu)

 

 

 

Mindennapi közlekedés

  • Kerüld a zsúfolt levegőtlen járműveket!
  • Ne fuss a járművek után, várd meg a következőt!
  • Ha rosszullétet érzel, azonnal kérj ülőhelyet!
  • Ha autóban utasként vagy vezetőként ülsz, használj speciális kismama biztonsági övet!
  • Ha hagyományos biztonsági övet használsz, akkor figyelj arra, hogy a legbiztonságosabb, ha a biztonsági öv felső része a mellkas előtt megy át, az alsó része pedig a csípő fölött húzódik.
  • Kényelmes biztonságos cipőben vezess!
  • A szülés előtti hónapban már ne vezess!

(forrás: felicitas.hu)

 

 

 

Munkavégzés a várandósság ideje alatt

Munkahelyi veszélyek:

Amennyiben felmerül vagy igazolódik a várandósság gyanúja és munkád során egészségügyi veszélynek vagy kitéve, feltétlenül beszélj az orvosoddal, majd indokolt esetben a munkáltatóddal! Ha szükséges kérj más, az állapotodra veszélytelen munkát! Azok a nők, akik munkájuk során vinilkloriddal vagy higannyal érintkeznek, ill. sugárzásnak, altatógázoknak, vagy bármilyen veszélyes anyagnak vannak kitéve, sokkal nagyobb eséllyel vetélhetnek el, vagy magzatuk károsodást szenvedhet! Ha munkáddal kapcsolatban bármilyen problémád van, forduljon orvosához!

Munka és munkahely:

A várandós nők általában az első 3 hónap során találják a legnehezebbnek a munka folytatását, különösen, ha reggeli fáradtsággal és hányingerrel küzdenek. Ha megerőltető a munkád és olyan jellegű, ami sok járkálást, állást igényel, munkáltatódat már várandóságod első hónapjában tájékoztasd arról, hogy gyermeket vársz! Elképzelhető, hogy munkarendedet lerövidítik, esetleg később mehetsz be dolgozni, mint általában. Azt is megteheted, hogy csak a várandósság előrehaladtával kérsz rövidített munkaidőt, vagy egy kevésbé fárasztó munkakört, amennyiben erre van mód és lehetőség.

Néhány tanács dolgozó, várandós mamáknak:

  • Ügyelj a környezeti ártalmakra!
  • Csak annyi munkát vállalj el, amennyit még kényelmesen meg tudsz csinálni!
  • Tarts elegendő ebédszünetet egy kis sétával egybekötve. Válassz állapotodnak megfelelő ételeket, és mindig legyen nálad egészséges tízórai és uzsonna, ha egész nap dolgozol!
  • Tartós ülőmunka esetén óránként járkálj, mozogj, legalább 5-10 percet!
  • Ha hosszabb ideig kell állnod, viselhetsz haskötőt!
  • Ha ülsz és lehetőséged van rá, tedd fel a lábad!
  • Kerüld a dohányfüstös helységeket!

(forrás: felicitas.hu)

 

 

 

Szájhigiénia

A várandósság tervezésekor már a felkészülés idején keresd fel fogorvosodat, hogy a várandósság ideje gondtalan legyen. Rendszeres fogászati ellenőrzéssel megelőzhetőek a problémák és elkerülhetőek a sürgősségi beavatkozások. a terhességi ínygyulladás a kismamák körében a legtöbbször előforduló szájüregi probléma. A megváltozott hormontermelés a száj nyálkahártyáján elváltozásokat okoz, ez ínygyulladáshoz vezethet.

Megfelelő szájhigiénia fenntartásával az ínygyulladás és a fogszuvasodás is elkerülhető (napi többszöri fogmosás, szájvizek használata). Ha várandósság alatt fogorvosi ellátásra kerül sor, feltétlenül közölje orvosával várandósságát minden beavatkozás alkalmával. A legkisebb sugárdózis is káros lehet a fejlődő magzat számára.

(forrás: felicitas.hu)

 

 

 

Tea, kávé és egyéb készítmények

A tea, kávé, csokoládé mindegyike koffeint tartalmaz. Ha mindenképpen ragaszkodsz hozzá, kis mennyiségben (napi egy kávé, tea) nem veszélyes, nagy adagban viszont káros lehet!

Vásárláskor főzéskor ellenőrizd az élelmiszerek tartósítószer- és színezék tartalmát és amennyire csak lehet, kerüld ezeket! Kerüld a nem szezonális primőröket, inkább fagyasztott zöldségeket, gyümölcsöket fogyassz a növényekben bőven előforduló vegyszerek miatt! Ha lehet ellenőrzött vagy biozöldséget vásárolj!

(forrás: felicitas.hu)

 

 

 

Öltözködés

A ruhavásárlást előnyös a várandósság 2. és 3. harmadára időzíteni. Eben az időszakban a korai várandóssági panaszok már szűnőben vannak és a súlygyarapodás miatt szüksége lehet nagyobb méretű ruhákra. Sokkal kellemesebb ha a bőrrel közvetlenül érintkező felületen pamutholmit visel, ami egyfelől biztosítja a bőr légzését, másfelől felszívja az izzadtságot. Szükséged lehet jó minőségű, jó kiképzésű melltartóra is.

A legmegfelelőbb kismamaruhák vállból bővülnek, és csípőben nem szorítanak. Egyéb ruhadarabok esetében olyanokat vásároljon, amelyek bősége fokozatosan állítható.

A megfelelő cipő kiválasztása is nagyon fontos. A legtöbb kismama számára a legkényelmesebb az alacsony, de nem teljesen lapos sarkú cipő, amely megfelelő egyensúlyt biztosít.

(forrás: felicitas.hu)