Testmozgás

A megfelelő fizikai aktivitás jót tesz mind a babának, mind pedig a mamának, akár az első, akár a többedik terhességünket viseljük. Azonban fontos, hogy mindez szakember irányítása alatt történjen! Talán most még nagyobb hangsúlyt kell, hogy helyezzünk a mozgásra, mint a terhesség előtt. Aki előtte is aktív volt, az mindenképp folytassa a mozgást az ésszerű kereteken belül!

A szervezet jelentős testi-lelki változásokon megy keresztül, melyekhez alkalmazkodni kell. Az ízületek, szalagok fellazulnak, a kötőszövet meggyengül, a pocak és a mellek megnövekedése miatt a gerincoszlop nagyobb terhelésnek van kitéve. A tüdő kapacitása változik, valamint a szív és érrendszer is átalakul. A hormonhatások okozta változásoktól az idegrendszerünk sem mentes.

Mindennek köszönhetően különböző problémákat, kellemetlen tüneteket észlelhetünk:

  • Lábdagadás, ödéma képződés
  • Visszerek kialakulása
  • Derékfájás
  • Stressz inkontinencia
  • Aranyér
  • Székrekedés
  • Magas vagy alacsony vérnyomás
  • Fáradékonyság
  • Depresszió

Mindezek enyhítésében és megelőzésében segíthet a gyógytorna elemekkel kombinált könnyed intenzitású gyakorlatsor.

A kismamatorna előnyei tehát:

  • könnyebben alkalmazkodunk szervezetünk változásaihoz
  • megfelelő tónusban tartja az izmokat, beleértve a gátizmokat is, melyek szerepe rendkívül jelentős a terhesség során
  • segít átmozgatni minden ízületet
  • segít a helyes testtartás kialakításában
  • enyhítheti, megelőzheti a várandósság során kialakult kellemetlen tüneteket (lásd feljebb)
  • serkenti a vérkeringést, így megfelelő oxigenizációt biztosít az egész szervezet számára
  • a könnyebb és gyorsabb vajúdáshoz és szüléshez segíthet hozzá
  • elsajátíthatod a vajúdási és kitolási szakasz alatt alkalmazandó légzéstechnikákat
  • a fizikai és érzelmi feszültség levezetésében és az ellazulásban is segít
  • depresszió leküzdéséhez járul hozzá (közösség, beszélgetések a torna során és után)
  • jobb közérzetet biztosít
  • szebbé varázsolja a várandós nőt 
Mikor kezdjük el a tornát? A terhesség betöltött 12. hetétől ajánlott elkezdeni és egészen akár a szülés napjáig lehet folytatni, ha nincs semmilyen probléma. Ha az előző terhességeknél felmerült valamilyen gond (3. hónap után vetélés, vérzés, koraszülés) akkor csak a betöltött 16. héttől javasolt a torna. Ikres anyukák is tornázhatnak szintén a betöltött 16. héttől körülbelül a 32-33. hétig. Mikor ne tornázzunk?
  • vérzéssel járó szövődmény esetén
  • közepes vagy súlyos praeclampisában
  • fenyegető vetélés vagy koraszülés esetén
  • lázas állapotban
  • akut betegség, fertőzés esetén
  • ha görcsöl a hasad
  • keringési betegségek heveny szakaszában
Milyen jellegű mozgást, mozgásformát TILOS végezni a kismamának?
  • biciklizés – főleg a koordinációs zavar miatt (nagyobb a balesetveszély) Csak saját felelősségre!
  • ugrálós sportok – a rázkódás miatt
  • olyan edzés, amelyben az anya hamar kifullad, kimelegszik, mert ezt a baba rosszul tolerálja, ő sokkal hamarabb kerül oxigénhiányos állapotba, mint az anya
  • hirtelen helyzetváltoztatással, ugrással, rázkódással járó sportokat kerülni kell (pl. futás, labdajátékok, síelés, lovaglás, vízisíelés, extrém sportok)
Egyéb javasolt mozgásformák:
  • úszás – sok izmot megmozgat, miközben tehermentesíti az ízületeket, javítja a vérkeringést, erősíti a hátizmokat.
  • Jóga – A keleti kultúra légkörében izmok erősítését, nyújtását végzik, különböző légzéstechnikák és relaxációs módszerek alkalmazásával.

KISMAMA TORNA DUNAKESZIN