Kismama torna

A megfelelő fizikai aktivitás jót tesz mind a babának, mind pedig a mamának, akár az első, akár a többedik terhességünket viseljük. Azonban fontos, hogy mindez szakember irányítása alatt történjen! Talán most még nagyobb hangsúlyt kell, hogy helyezzünk a mozgásra, mint a terhesség előtt. Aki előtte is aktív volt, az mindenképp folytassa a mozgást az ésszerű kereteken belül!

A szervezet jelentős testi-lelki változásokon megy keresztül, melyekhez alkalmazkodni kell. Az ízületek, szalagok fellazulnak, a kötőszövet meggyengül, a pocak és a mellek megnövekedése miatt a gerincoszlop nagyobb terhelésnek van kitéve. A tüdő kapacitása változik, valamint a szív és érrendszer is átalakul. A hormonhatások okozta változásoktól az idegrendszerünk sem mentes.

Mindennek köszönhetően különböző problémákat, kellemetlen tüneteket észlelhetünk:

  • Lábdagadás, ödéma képződés
  • Visszerek kialakulása
  • Derékfájás
  • Stressz inkontinencia
  • Aranyér
  • Gátizomgyengeség
  • Székrekedés
  • Magas vagy alacsony vérnyomás
  • Fáradékonyság
  • Depresszió

Mindezek enyhítésében és megelőzésében segíthet a gyógytorna elemekkel kombinált könnyed intenzitású gyakorlatsor.

A kismamatorna előnyei tehát:

  • könnyebben alkalmazkodunk szervezetünk változásaihoz
  • megfelelő tónusban tartja az izmokat, beleértve a gátizmokat is, melyek szerepe rendkívül jelentős a terhesség során
  • segít átmozgatni minden ízületet
  • segít a helyes testtartás kialakításában
  • enyhítheti, megelőzheti a várandósság során kialakult kellemetlen tüneteket (lásd feljebb)
  • serkenti a vérkeringést, így megfelelő oxigenizációt biztosít az egész szervezet számára
  • a könnyebb és gyorsabb vajúdáshoz és szüléshez segíthet hozzá
  • elsajátíthatod a vajúdási és kitolási szakasz alatt alkalmazandó légzéstechnikákat, melyeket minden órán gyakorlunk
  • a gáttájék tornájára, az izmok rugalmasítására is külön odafigyelünk, mely a könnyebb tágulást segítheti
  • a fizikai és érzelmi feszültség levezetésében és az ellazulásban is segít
  • depresszió leküzdéséhez járul hozzá (más kismamákkal történő találkozás beszélgetés)
  • jobb közérzetet biztosít
  • szebbé varázsolja a várandós nőt J

Mikor kezdjük el a tornát?

A terhesség betöltött 12. hetétől ajánlott elkezdeni és egészen akár a szülés napjáig lehet folytatni, ha nincs semmilyen probléma, kellemetlenség vagy az orvos másképp nem javasolja.

Ha az előző terhességeknél felmerült valamilyen gond (3. hónap után vetélés, vérzés, koraszülés) akkor csak a betöltött 16. héttől javasolt a torna.

Ikres anyukák is tornázhatnak szintén a betöltött 16. héttől körülbelül a 32-33. hétig.

Mikor ne tornázzunk?

  • vérzéssel járó szövődmény esetén
  • közepes vagy súlyos praeclampisában
  • fenyegető vetélés vagy koraszülés esetén
  • lázas állapotban
  • akut betegség, fertőzés esetén
  • hasi görcsök esetén
  • keringési betegségek heveny szakaszában

Milyen jellegű mozgást, mozgásformát TILOS végezni a kismamának?

  • biciklizés – főleg a koordinációs zavar miatt (nagyobb a balesetveszély) Csak saját felelősségre!
  • ugrálós sportok – a rázkódás miatt
  • olyan edzés, amelyben az anya hamar kifullad, kimelegszik, mert ezt a baba rosszul tolerálja, ő sokkal hamarabb kerül oxigénhiányos állapotba, mint az anya
  • hirtelen helyzetváltoztatással, ugrással, rázkódással járó sportokat kerülni kell (pl. labdajátékok, síelés, lovaglás, vízisíelés, extrém sportok)

 

Én magam is kétszer éltem át ezt a csodáslatos „más” állapotot és mindkét terhességemnél végig tornáztam. Maximálisan együtt tudok érezni minden kismamával, legyen szó testi vagy lelki problémáról, kellemetlenségről.

 

Szeretettel várlak az óráimra!